Home » D:News » Ne pregătim pentru turismul spaţial: cum va fi zborul de agrement la bordul lui SpaceShipTwo?

Ne pregătim pentru turismul spaţial: cum va fi zborul de agrement la bordul lui SpaceShipTwo?

Ne pregătim pentru turismul spaţial: cum va fi zborul de agrement la bordul lui SpaceShipTwo?
Publicat: 24.10.2012
Se apropie data la care vor începe zborurile suborbitale care îi vor duce pe turiştii spaţiali la cca. 100 km depărtare de Terra. Peste 500 de persoane s-au înscris deja, aşa că organizatorii sunt preocupaţi să informeze „publicul călător” cu privire la voiajul spaţial. La ce se pot aştepta cei care vor călători cu SpaceShipTwo?

SpaceShipTwo este construită de compania Scaled Composites pentru firma Virgin Galactic şi urmează să întreprindă în curând primul zbor de testare cu motor de rachetă. Dacă toate testele se vor desfăşura mulţumitor, peste un an SpaceShipTwo va începe să opereze la scară comercială, ducând turişti în „plimbări” spaţiale dincolo de limita atmosferei. 

Până în prezent, 545 de persoane s-au înscris, depunând un avans sau chiar achitând întregul cost al călătoriei – 200.000 USD.

Plimbările nu vor fi lungi – saltul supersonic dincolo de limita atmosferei va dura doar cîteva minute -, dar, fiind vorba despre o experienţă nouă şi deosebită, e bine ca persoanele interesate să ştie la ce să se aştepte. Iată, aşadar, câteva dintre aspectele participării la plimbarea spaţială, aşa cum au fost explicate de pilotul SpaceShipTwo, David Mackay.

După un program de antrenament de trei zile, pasagerii vor urca la bordul SpaceShipTwo, la noul terminal al „aeroportului spaţial”, Spaceport America, situat aproape de localitatea Las Cruces, în statul american New Mexico.

SpaceShipTwo va fi transportată de o aeronavă purtătoare, numită White Knight, care o va ridica – într-un zbor lung şi lent – până la aproximativ 15 km altitudine, unde SpaceShipTwo se va desprinde şi îşi va continua zborul pe cont propriu.

În acest moment, pasagerii vor experimenta o senzaţie de cădere, pentru un timp foarte scurt, după care piloţii vor porni motoarele lui SpaceShipTwo, iar senzaţiile vor fi de cu totul alt tip. 

Pasagerii, aşezaţi în scaune speciale şi purtând centuri de  siguranţă, vor simţi, timp de cca. un minut, acţiunea unei forţe de 3G (de trei ori mai mare decât forţa de atracţie gravitaţională de pe Terra) când nava accelerează, şi din nou o apăsare de 3 – 3,5G când piloţii vor întoarce nava din poziţia orizontală la verticală.

Motoarele vor fi oprite la 45 km altitudine, aproape de limita atmosferei, dar SpaceShipTwo va continua să urce până când va ajunge la aproximativ 100 km distanţă de Pământ.

În cursul ascensiunii de la 45 la 100 km, călătorii vor experimenta senzaţia de „zero G” – lipsa forţei gravitaţionale; vor putea atunci să îşi părăsească scaunele şi să „plutească” spre ferestre, pentru a admira „priveliştea”. Imaginea cea mai interesantă ar fi, probabil, aceea a Pământului ce pare a se îndepărta cu repeziciune de navă, din cauza vitezei acesteia.

Punctul maxim al călătoriei va fi atins la o altitudine cuprinsă între 100 şi 110 km distanţă de Pământ, după care va urma întoarcerea pe Terra.

SpaceShipTwo este dotată cu un sistem automat foarte ingenios, care orientează nava astfel încât aceasta să pătrundă în atmosferă în poziţia optimă.

Treptat, forţa gravitaţională se va face din nou simţită, crescând până la o valoare maximă de 5,5G şi apoi scăzând treptat. Scaunele pasagerilor se vor înclina spre spate, pentru a face mai uşor de suportat apăsarea determinată de creşterea forţei G.

La 21 km distanţă de Pământ, viteza navei va scădea până la nivel subsonic (mai mică decât viteza sunetului), iar nava va fi din nou reorientată, pentru a plana în jos spre Pământ.

Pentru moment, Virgin Galactic nu intenţionează să utilizeze costume de zbor presurizate pentru pasageri, apreciind că acestea ar complica prea mult întreaga experienţă; aceste costume tind să se încălzească foarte tare, iar unii dintre călători le-ar putea considera claustrofobice. Sistemele cu care este dotată nava, crede pilotul Mackay, oferă îndeajuns de multă siguranţă şi fără asemenea costume. Pasagerii vor purta, totuşi, nişte salopete speciale şi, probabil, un echipament de protecţie a capului.

Zborurile de testare cu motor de rachetă vor începe spre sfârşitul acestui an, iar Spaceport America se pregăteşte pentru primul zbor comercial al aeronavei, care ar putea avea loc în decembrie 2013.

Sursa: Discovery News

Foto: Jeff Foust, CC BY 2.0

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Test de cultură generală. Câte pisici există în lume?
Test de cultură generală. Câte pisici există în lume?
(P) Un derivat al vitaminei descoperite în 1913 este astăzi cel mai studiat ingredient antirid
(P) Un derivat al vitaminei descoperite în 1913 este astăzi cel mai studiat ingredient antirid
(P) Ce indică popularitatea Bitcoin despre direcția economiei românești
(P) Ce indică popularitatea Bitcoin despre direcția economiei românești
(P) Călătorie de Neuitat prin România: București – Râmnicu Vâlcea
(P) Călătorie de Neuitat prin România: București – Râmnicu Vâlcea
Prima fotografie a Telescopului Hubble cu Nebuloasa Crabului din ultimii 24 de ani a dezvăluit mai multe structuri misterioase
Prima fotografie a Telescopului Hubble cu Nebuloasa Crabului din ultimii 24 de ani a dezvăluit mai multe structuri misterioase
Care sunt cele trei culori prin care devenim instant mai atractivi în ochii celorlalți?
Care sunt cele trei culori prin care devenim instant mai atractivi în ochii celorlalți?
Viaţa zbuciumată a celei mai frumoase Prinţese a României. A fost prima femeie căpitan de cursă lungă, s-a căsătorit de două ori şi a sfârşit la mănăstire
Viaţa zbuciumată a celei mai frumoase Prinţese a României. A fost prima femeie căpitan de cursă lungă, s-a căsătorit ...
Poșta daneză oprește distribuirea scrisorilor după 400 de ani
Poșta daneză oprește distribuirea scrisorilor după 400 de ani
„Cel mai sângeros an”: Record de execuții în Arabia Saudită
„Cel mai sângeros an”: Record de execuții în Arabia Saudită
Averea lui Elon Musk a trecut de 700 de miliarde de dolari
Averea lui Elon Musk a trecut de 700 de miliarde de dolari
Zonele din România unde va ninge de Crăciun
Zonele din România unde va ninge de Crăciun
Rocile spațiale antice ar putea deține secretul pentru mineritul de asteroizi
Rocile spațiale antice ar putea deține secretul pentru mineritul de asteroizi
Neuroștiința percepției timpului: de ce creierul simte că orele trec diferit
Neuroștiința percepției timpului: de ce creierul simte că orele trec diferit
Ce anume din ADN-ul centenarilor îi face să trăiască atât de mult?
Ce anume din ADN-ul centenarilor îi face să trăiască atât de mult?
Erwin Schrödinger și „pisica” care a schimbat fizica: povestea unui laureat Nobel exilat de naziști
Erwin Schrödinger și „pisica” care a schimbat fizica: povestea unui laureat Nobel exilat de naziști
Jean-Martin Charcot, omul care a schimbat felul în care înțelegem mintea și creierul
Jean-Martin Charcot, omul care a schimbat felul în care înțelegem mintea și creierul
Inteligența Artificială poate dezvălui bolile înscrise în ADN-ul nostru
Inteligența Artificială poate dezvălui bolile înscrise în ADN-ul nostru
De ce unele cuvinte ne atrag atenția mai mult decât altele? Experții spun că totul depinde de cum sună fiecare
De ce unele cuvinte ne atrag atenția mai mult decât altele? Experții spun că totul depinde de cum sună fiecare